Wat doet u als u het vermoeden hebt dat er iets niet helemaal gaat zoals het zou moeten of kunnen op kantoor? Negeren in de hoop dat het vanzelf goed komt, of direct nagaan en zo nodig aanpakken?
Eén van de voordelen van tijdelijk ondersteunen is dat je de verschillende taken en verantwoordelijkheden met een frisse blik kunt benaderen, zonder “ja, maar …”.
Wat mij in de loop der jaren is opgevallen is, dat vaak sprake is van onnodige frustratie en stress, veroorzaakt door externe factoren of kleine ongemakken, die gemakkelijk voorkomen hadden kunnen worden, maar waarvan de aanpak om de één of andere reden steeds maar vooruitgeschoven wordt. Ongemakken worden problemen. Frustratie en stress resulteren in verlies van overzicht en controle. Het plezier in de functie neemt gestaag af, zwaarmoedigheid neemt toe en resultaten raken onder de maat. Dat is in de meeste gevallen eenvoudig te voorkomen.
Probeer bijvoorbeeld het volgende eens:
- Toon regelmatig interesse in (laat u vertellen) waar uw medewerkers mee bezig zijn;
- Denk er ook eens aan om de voortgang te volgen. Dat levert een nog reëlere indruk op;
- Indien de signalen er aanleiding toe geven, vraag dan of uw medewerkers ergens tegenaan lopen of tijdelijk behoefte hebben aan hulp;
- Toon waardering voor het tijdig aan de bel trekken bij problemen;
- Gun uw medewerkers bij extra drukte tijdig de nodige hulp;
- Vergewis u van de gewenste inzichtelijkheid (is info/zijn overzichten up to date?);
- Help achterstand zoveel mogelijk voorkomen;
- Besteed taken die stress veroorzaken zo mogelijk uit;
- Houd aandacht voor onderlinge verstandhoudingen;
- Indien de signalen er aanleiding toe geven, bied begeleiding aan bij het oplossen van onderlinge frustraties of geschillen;
- Ga na of uw personeel voldoende gemotiveerd is en uitdaging vindt;
- Verras uw personeel eens met de vraag naar tevredenheid en/of om advies;
- Ga regelmatig na of taken en competenties op elkaar zijn afgestemd;
- Bied zo nodig scholing, training of coaching aan;
- Toon interesse in de privésituatie van uw medewerkers.
- Onderzoek tevredenheid bij klanten;
- Wees toegankelijk voor opmerkingen en/of klachten;
- Pak problemen en klachten zo snel mogelijk aan.
Neem voor advies gerust contact met ons op.